Köra bil till och i Spanien

Även om de som endast tänker ligga halvnakna på stranden och dricka sangria hela dagarna kanske undrar vad man ska med en bil till i Spanien så är en bil ett måste för många, speciellt om man ska vara där lite längre. Friheten en bil ger att ta sig runt i sin egen takt och kunna ta sig precis dit man vill gör det värt att överväga även för de som ska vara där kortare. Kombinera dock inte sangria med bilkörning för allas säkerhet.

Ta bilen till Spanien

Att köra till Spanien är inte så svårt, då det är välunderhållen motorväg i stort sett hela vägen. Man får dock tänka på att det kostar med bränsle, och att det är en hel del betalvägar på sträckan ner. Här utgår vi från att resan startar på den svenska sidan av Öresundsbron, så kör man från någon annan del av landet får man lägga till den sträckan. Utöver körning så utgår vi här från att man tar färjan mellan Rödby – Puttgarden. Eventuella, och rent utav nödvändiga, övernattningar och fikapauser är ej inräknade.
Det finns huvudsakligen två olika rutter lite beroende på vart man ska i Spanien. Ska man till Barcelona eller övriga östkusten, exempelvis Costa Brava eller Costa Blanca, så tar man först A1:an och sen A31:an, och man kör då via Luxembourg, Lyon, Montpellier och Perpignan. Det är ungefär 216 mil till Barcelona och 268 mil till Alicante, och ungefärliga kostnader för bränsle och avgifter är 3130 kr respektive 3860 kr. Då det tar ungefär 21 respektive 26 timmar att köra bör man nog ta en eller ett par övernattningar på vägen ner.
Ska man till Madrid, eller nordvästra Spanien, så bör man istället ta A1:an följt av A10:an. Man åker då via Bryssel, Paris och Bordeaux. Det är ungefär 252 mil till Madrid, kostar cirka 3600 kr i bränsle och avgifter, och tar nästan 25 timmar, så även här måste man ta några pauser.

Ska man till Costa del Sol däremot så kan man välja den väg man tycker låter trevligast, då det slår på mindre än 9 mil om man åker via Barcelona eller Madrid, vilket inte är så mycket i sammanhanget. Det är, beroende på vägvalet, ungefär 306-314 mil, kostar 4060-4250 kr i bränsle och avgifter, och tar 30-31 timmar att ta sig till Malaga.När man ändå är igång, och då övernattningar är ofrånkomligt, så är det starkt rekommenderat att passa på att göra själva körningen ner till en resa i sig och inte stressa i onödan eller köra uttröttad vilket medför risker, utan att istället försöka njuta av turen och låta det ta den tid det tar. Det är bättre att komma fram lite senare än tänkt än inte alls.
Förut fanns en smart lösning som tyvärr har lagts ner, men som kanske någon annan aktör tar över så småningom, nämligen biltåg hela vägen från Hamburg i norra Tyskland till Narbonne i södra Frankrike. Då kunde man köra upp bilen på ett flak och gå och lägga sig i en sovvagn och slippa köra så väldigt många timmar. Nu finns endast kortare sträckor med biltåg, antingen från Hamburg till Lörrach i sydöstraste Tyskland, eller från Paris till Narbonne. Man slipper lite körning, men det är inte lika nära en totallösning som det var tidigare.
Det finns även andra lösningar, som att skeppa bilen med lastfartyg eller betala någon för att köra ner den på ett släp och själv flyga ner.

Köra i Spanien

När man väl är i Spanien så är det viktigt att tänka på framförallt två saker : en svenskregistrerad bil får inte köras mer än 6 månader om året, så vill man inte registrera in sin bil i Spanien så måste den stå i ett garage eller på privat mark mer än halva året, annars kan man få böter. Vare sig man registrerar in bilen eller ej är det en god idé att besiktiga den så man har papper på att den räknas som vägduglig i Spanien om något skulle hända.
Den andra saken att tänka på är att om man är skriven i Spanien så får man köra på sitt svenska EU körkort högst 2 år oavsett hur lång giltighetstid det har. Har man ett körkort från ett land utanför EU är denna tidsfrist 6 månader.
Vad gäller själva körandet så är mycket likt Sverige, då de viktigaste skyltarna är standardiserade inom EU, men inte helt oväntat får man räkna med lite spansk text här och där. En detalj att tänka på, som förvisso har blivit bättre på senare år, är att folk i Spanien kör lite mindre försiktigt än vi är vana vid, tutar nästan hela tiden och att man har en promillegräns som är 0.5 jämfört med Sveriges 0.2, så man får vara lite försiktig, men det ska man ju alltid vara i trafiken.